Estoński CIT a VAT kwartalny

Estoński CIT daje wiele możliwości poprawy płynności firmy. Przedsiębiorca nie musi płacić podatku dopóki sam nie zdecyduje, że chce wypłacić zysk. Tu nie ma potrzeby opłacania zaliczek na podatek więc przedsiębiorca dysponuje rezerwą finansową.

Sposoby na poprawę płynności nie kończą się na podatku dochodowym, można je znaleźć również w podatku VAT. Dowiedz się jak estoński CIT wpływa na prawo do stosowania kwartalnego rozliczania z podatku VAT.

Kto może rozliczać się kwartalnie z podatku VAT?

Zgodnie z art. 99 ust 3 ustawy o VAT deklaracje podatkowe mogą składać:

mali podatnicy , którzy wybrali metodę kasową (obligatoryjnie),

mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej (jeśli złożą zawiadomienie),

spółki estońskie, jeżeli wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) u tych podatników nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 4 000 000 euro.

Mały podatnik, zgodnie z ustawą o VAT to podatnik, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (limit w tym roku ma zostać podniesiony do 2 mln euro).

Jakie to daje korzyści?

Kwartalne rozliczanie podatku VAT daje firmie znacznie dłuższy okres na potrącanie podatku naliczonego przy jednoczesnym zachowaniu terminów na zwrot podatku.

Kolejną zaletą rozliczeń z fiskusem w formie kwartalnej jest większa płynność finansowa, szczególnie istotna dla niewielkich firm. Zobowiązania podatkowe są płacone co trzy, a nie co jeden miesiąc, co daje większą elastyczność w zakresie planowania wydatków.

Rzadsze rozliczenia mogą okazać się także dużym plusem w sytuacji popełnienia błędu i konieczności dokonania korekty.