Kto może wybrać estoński CIT?

Estoński CIT to szereg korzyści zarówno podatkowych jak i biznesowych. Firmy mają prawo do niskiego opodatkowania, płacą podatek tylko wtedy gdy pojawiają się zyski a wspólnicy nie ponoszą ryzyka działalności.

Dowiedz się jakie są warunki skorzystania z estońskiego CIT i sprawdź, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.

Forma prawna i struktura właścicielska

Estoński CIT  to propozycja, z której mogą skorzystać: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, proste spółki akcyjne, spółki komandytowe,  spółki komandytowo-akcyjne, których  odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne. Spółka na estońskim CIT nie może mieć udziałów ani akcji w innych spółkach.

Minusem tego wymogu jest to że wyłączone są z niego firmy działające w grupach kapitałowych, gdzie poszczególne spółki posiadają udziały w podmiotach zależnych. Wyłączone z tego systemu są również popularne spółki komandytowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.  By takie podmioty mogły wejść w estoński CIT musiałby najpierw zmienić strukturę własnościową.

Minimalne zatrudnienie

Przedsiębiorca na estońskim CIT musi zatrudniać co najmniej 3 pracowników. Nie ma tu znaczenia forma zatrudnienia, może to być umowa o pracę lub umowa zlecenia. Oznacza to, że spółka powinna:

zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, które nie są udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki , przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, lub

wypłacać co najmniej 3 zleceniobiorcom wynagrodzenia w łącznej wysokości co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

Co istotne nie można mieszać ww. tytułów zatrudnienia. To znaczy, że zatrudniając dwie osoby na umowę o pracę i dwie na umowę zlecenia warunek minimalnego zatrudnienia nie jest spełniony.

Zasada minimalnego zatrudnienia co najmniej trzech osób nie dotyczy wszystkich spółek. Nowe spółki (podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności) w pierwszym roku nie muszą zatrudniać pracowników ale począwszy od drugiego roku muszą stopniowo zwiększać zatrudnienie  o jedną osobę. Oznacza to, że:

w pierwszym roku spółka nie musi zatrudniać pracowników,

w drugim roku spółka powinna zatrudniać co najmniej jedną osobę,

w trzecim roku spółka powinna zatrudniać co najmniej dwie osoby,

w czwartym roku i kolejnych latach półka powinna zatrudniać co najmniej trzy osoby.

Podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności to np. nowo założona spółka lub spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności.

Odstępstwo od reguły 3 osób zostało przewidziane również dla małych podatników.  Mali podatnicy w pierwszym roku mogą zatrudniać tylko jednego pracownika ale w kolejnych już 3. Mały podatnik to taki, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.

Struktura przychodów

Spółki na estońskim CIT nie mogą uzyskiwać więcej niż 50% przychodów z tytułu tak zwanych przychodów pasywnych, tj.:

z wierzytelności,

z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

z części odsetkowej raty leasingowej,

z poręczeń i gwarancji,

z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

z transakcji z podmiotami powiązanymi w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

W sytuacji przekroczenia ww. progów spółka począwszy od następnego roku traci prawo do stosowania estońskiego CIT i zaczyna rozliczać się na zasadach ogólnych.

Zawiadomienie

Aby stosować estoński CIT należy złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania. Zawiadomienie składa się na urzędowym formularzu ZAW-RD do urzędu skarbowego. Zawiadomienie należy złożyć w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym spółka ma być opodatkowana estońskim CIT.