kancelaria-prawna-ceny-transferowe

Które kraje są rajami podatkowymi?

Raje podatkowe, to inaczej kraje, które stosują szkodliwą konkurencję podatkową. Ich lista została stworzona przez Ministra Finansów i opublikowana w rozporządzeniu z 28 marca 2019 r. Jako podmioty rajowe zostały wymienione 26 krajów lub terytoriów:

1) Księstwo Andory;

2) Anguilla – Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

3) Antigua i Barbuda;

4) Sint-Maarten, Curaçao – kraje wchodzące w skład Królestwa Niderlandów;

5) Królestwo Bahrajnu;

6) Brytyjskie Wyspy Dziewicze – Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

7) Wyspy Cooka – Samorządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią;

8) Wspólnota Dominiki;

9) Grenada;

10) Sark – Terytorium Zależne Korony Brytyjskiej;

11) Hongkong – Specjalny Region Administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej;

12) Republika Liberii;

13) Makau – Specjalny Region Administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej;

14) Republika Malediwów;

15) Republika Wysp Marshalla;

16) Republika Mauritiusu;

17) Księstwo Monako;

18) Republika Nauru;

19) Niue – Samorządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią;

20) Republika Panamy;

21) Niezależne Państwo Samoa;

22) Republika Seszeli;

23) Saint Lucia;

24) Królestwo Tonga;

25) Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych – Terytorium Nieinkorporowane Stanów Zjednoczonych;

26) Republika Vanuatu.

Transakcje z rajami podatkowymi a ceny rynkowe

Ustawy przewidują szereg obowiązków w sytuacji występowania relacji z podmiotami rajowymi. Pierwszym i podstawowym obowiązkiem jest obowiązek stosowania cen rynkowych w transakcjach z podmiotami z rajów podatkowych.

Zasadę ceny rynkowej stosuje się odpowiednio do transakcji, innej niż transakcja kontrolowana, z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

W sytuacji, jeśli organ podatkowy ustali, że w transakcji z podmiotem rajowym stosowano nierynkowe warunki jednocześnie w wyniku tych nierynkowych uzgodnień dochód polskiego podatnika został zaniżony (lub strata zawyżona) to organ może określić dochód podatnika na takim poziomie na jakim ustalono by go w warunkach rynkowych. W wyniku działania ze strony organy podatkowego może dojść do:

• · powstania zaległości podatkowej,
  • · naliczenia odsetek od zaległości podatkowej,
  • · ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego od 10 do 30 procent.

Jakie obowiązki w związku ze współpracą z rajami podatkowymi?

Oprócz podstawowego obowiązku stosowania cen rynkowych na podmiotach mających relacje z podmiotami rajowymi ciąży obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych oraz raportowania transakcji na formularzu TPR.

Obowiązek dokumentacyjny dotyczy transakcji, które przekraczają określone progi dokumentacyjno-raportowe. Te progi to:

• · 2 500 000 zł – w przypadku transakcji finansowej (takiej jak pożyczka, poręczenie czy cash pooling);
  • · 500 000 zł – w przypadku transakcji innej niż transakcja finansowa (np. zakup towarów, sprzedaż usług, licencja, umowa spółki itp.).

W sytuacji jeśli wartość transakcji z podmiotem rajowym przekracza ww. progi należy pamiętać, by w terminie do końca:

• · 10 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego sporządzić dokumentację lokalną,
  • · 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego złożyć do urzędu skarbowego formularz TPR.

Czy to wszystkie obowiązki?

Nie. Należy pamiętać, że w sytuacji nawiązywania relacji z podmiotami rajowymi może pojawić się wiele innych obowiązków, przykładowo:

• · obowiązek złożenia informacji ORD-U,
  • · obowiązek zaraportowania schematu podatkowego,
  • · obowiązek poboru podatku u źródła lub zapłaty podatku od zagranicznej spółki kontrolowanej,
  • · wiele innych.

Dlatego warto powierzyć opiekę nad cenami transferowymi doświadczonemu ekspertowi z zakresu cen transferowych. Dzięki kompleksowemu wsparciu będziesz miał pewność, że nie grozi Ci ryzyko zaległości podatkowej a wszystkie wymagane obowiązki zostały wykonane.

Jeśli masz wątpliwości co do ciążących na Tobie obowiązkach – napisz do nas i skonsultuj z nami temat: kancelaria@kancelariailt.pl

kordiak-michal-specjalista-podatki
Michał Kordiak