kancelaria-prawna-ceny-transferowe

Co to jest formularz TPR?

Dla niewtajemniczonych: formularz TPR, czyli formularz informacji o cenach transferowych to rozwiązanie, które zostało wprowadzone od 2019 r. Formularz jest zbiorem informacji o transakcjach z podmiotami powiązanymi oraz podmiotami z rajów podatkowych. W formularzu należy zaprezentować ogólną rentowność przedsiębiorstwa oraz dane dotyczące wartości i rentowności transakcji z podmiotami powiązanymi i rajowymi.

Formularz TPR należy złożyć do końca 10 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. Formularz składa się elektronicznie do urzędu skarbowego. Formularz jest wykorzystywany przez administrację podatkową do typowania podatników do kontroli. Typowanie podatników odbywa się na podstawie informacji przekazywanych w formularzu – zagrożone kontrolą są podmioty generujące stratę lub niską rentowności lub zawierające nierynkowe transakcje.

Jak złożyć informację TPR?

Informacja TPR jest składana elektronicznie, za pośrednictwem interaktywnego formularza udostępnionego przez Ministerstwo Finansów na stronie eDeklaracje. Na tej stronie możliwe jest wygenerowanie formularza w formacie XML. Dokumenty XML oparte o te wzory lub interaktywne formularze online TPR-C(5) i TPR-P(5) należy składać za pośrednictwem bramki e-Deklaracje.

Informację TPR można złożyć za pomocą narzędzia do wysyłki xml lub wybranego formularza interaktywnego online (TPR-C lub TPR-P).

Jak podpisać informacje TPR?

Informację TPR-C (podatnicy CIT) można podpisać tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  Informację TPR-P (podatnicy PIT), oprócz podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podmioty będące osobami fizycznymi mogą podpisać także innym podpisem elektronicznym albo za pomocą danych autoryzujących.

Aby podpisać i złożyć Informację TPR, korzystając z formularza interaktywnego online, należy wykonać następujące kroki: 

1) Wypełnić wszystkie niezbędne dane w Informacji TPR w formularzu interaktywnym online i kliknąć przycisk funkcyjny „Akceptuj i wyślij”

2) W kolejnym kroku należy pobrać dokument XML na dysk (przycisk „Pobierz plik”) i podpisać pobrany dokument XML; 

3) Podpisany dokument należy dodać z powrotem do strony; 

4) Po poprawnym załadowaniu dokumentu, system automatycznie przekieruje na stronę wysyłki.

Kto może podpisać informacje TPR?

Informacja o cenach transferowych jest podpisywana przez:

1) osobę fizyczną – w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,

2) osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale – w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3) kierownika jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wyznaczoną osobę wchodzącą w skład tego organu

– przy czym nie jest dopuszczalne podpisanie tej informacji przez pełnomocnika, z wyjątkiem pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem.

Informację TPR w przypadku organu wieloosobowego podpisuje wyłącznie jedna z osób wchodzących w skład tego organu. Wyznaczenie takiej osoby nie zwalnia pozostałych osób wchodzących w skład organu z odpowiedzialności za niezłożenie Informacji TPR.

W celu podpisania Informacji TPR członek zarządu musi posiadać pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

Raportowanie TPR to jedna z najbardziej skomplikowanych rzeczy z jaką muszą zmierzyć się księgowi i przedsiębiorcy, dlatego jeśli dotyczy Cię ten obowiązek, to warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego eksperta. Jeśli masz pytania lub wątpliwości napisz do nas: kancelaria@kancelariailt.pl

kordiak-michal-specjalista-podatki
Michał Kordiak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *